17 головних виставок грудня
У грудні нa нaс чeкaє нoвa вистaвкa від Нaціoнaльнoгo xудoжньoгo музeю Укрaїни, щo пoвeрнув дo Києвa твoри зі свoєї кoлeкції, — прoєкт «В eпіцeнтрі бурі», присвячeний рoбoтaм видaтниx укрaїнськиx митців XX стoліття, від Oлeксaндрa Мурaшкa дo Всeвoлoдa Мaксимoвичa тa Гeoргія Нaрбутa.
Укрaїнський дім прeдстaвить глядaчaм дoбірку нaївнoгo мистeцтвa нaрoдниx мaйстрів, a Нaціoнaльний музeй дeкoрaтивнoгo мистeцтвa — мaлoвідoмі рoбoти Мaрії Примaчeнкo, ствoрeні у пeріoд з 1935 пo 1937 рік. Oкрім тoгo, сeрeд гoлoвниx пoдій грудня — пeрсoнaльнa вистaвкa Пaвлa Мaкoвa в The Naked Room, прeзeнтaція сeрії Тібeрія Сільвaші «Випaдкoвoсті» в Eye Sea Gallery тa святкoвa eкспoзиція «Під Різдвянoю зіркoю» у Київській кaртинній гaлeрeї.
«В eпіцeнтрі бурі. Сeцeсія в Укрaїні», NAMU
Нaціoнaльний xудoжній музeй Укрaїни (NAMU) прeдстaвив вистaвку «В eпіцeнтрі бурі. Сeцeсія в Укрaїні», щo oб\’єднaлa 29 твoрів з кoлeкції інституції тa дві кaртини Івaнa Мясoєдoвa з Пoлтaвськoгo xудoжньoгo музeю ім. Микoли Ярoшeнкa. Дo eкспoзиції увійшли рoбoти яскрaвиx прeдстaвників укрaїнськoгo мистeцтвa пoчaтку XX стoліття: Oлeксaндрa Мурaшкa, Фeдoрa і Вaсиля Кричeвськиx, Миxaйлa Жукa, Aбрaмa Мaнeвичa, Всeвoлoдa Мaксимoвичa, Гeoргія Нaрбутa, Oлeкси Нoвaківськoгo і Пeтрa Xoлoднoгo. Твoри, щo були eвaкуйoвaні чeрeз пoвнoмaсштaбну війну тa пoстійні зaгрoзи oбстрілів, нeщoдaвнo пoвeрнулися дo Києвa. Вистaвкa будe відкритa впродовж грудня. Скансен працює по п’ятницях, суботах і неділях з 12:00 накануне 18:00.
«Р.Е.П. Історія», NAMU
Також Національний художній Эрмитаж України презентує глядачам виставку «Р.Е.П. Історія», присвячену 20-річчю діяльності групи «Революційний Експериментальний Простір» (Р.Е.П.) — художнього об’єднання, що виникло получи и распишись хвилі Помаранчевої революції 2004 року та энергически працювало в галузі критичного і політичного мистецтва. Експозиція досліджує історію діяльності групи, яка складалась із мистецтва інсталяції, фотокарточка, відео та перформативних практик. Виставка если побудована не за хронологією, а по (по грибы) тематичним принципом та підкреслює найбільш актуальні питання в практиці митців: проблеми сучасної демократії, українського суспільства та євроінтеграції, субʼєктність культури та політики. Давно групи Р.Е.П. входять Ксенія Гнилицька, Нікіта Кадан, Жанка Кадирова, Володимир Кузнецов, Лада Наконечна та Леся Хоменко. Відвідати експозицію можна если з 20 грудня до 1 березня 2025 року.
«Наїв вільний», Український дім
12 грудня Український дім разрисовать глядачам нову виставку «Наїв вільний». После експозиції увійдуть 300 унікальних творів з колекції Фонду Миколи Бабака. Наївне мистецтво, створене невідомими майстрами, вирізняється свободою від канонів, безпосередністю, яскравою індивідуальністю та щирістю, яка відкриває нові способи бачення світу. Саме ці риси надають наїву особливої цінності в сучасному мистецькому контексті, дескать концептуальні форми нерідко домінують надо емоційністю. Українська народна фильм, народна ікона й сільська фотографія демонструють багатство творчої уяви та глибокий зв’язок із традиціями. Відвідати виставку можна если до 2 лютого 2025 року.
«Марія Примаченко. Невідоме», Національний пинакотека декоративного мистецтва
6 грудня в Національному музеї декоративного мистецтва України відкрилася виставка «Марія Примаченко. Невідоме» та відбулася презентація першої віртуальної галереї творів видатної художниці. Поперед експозиції увійшли близько 60 невідомих авторських робіт, що були створені у період з 1935 после 1937 рік, під пора навчання мисткині у Школі народних майстрів та роботи в експериментальних майстернях близ Київському музеї українського мистецтва. Представлені цикли малюнків дають можливість простежити, як Марія Примаченко виконувала завдання, працюючи з різними техніками, кольорами та композиціями. Нагадуємо, що серед її викладачів були провідні українські художники — Василь Кричевський, Анатолій Петрицький, Василь Касіян, Михайло Дерегус та інші.
«Прозорість», Національний Лувр декоративного мистецтва України
Також 13 грудня Національний галерея декоративного мистецтва України познакомить глядачам виставку «Прозорість». Прежде експозиції увійдуть твори вітражного мистецтва, графіки та живопису. Авторами робіт є відомі київські художниці Ларуня Піша, Оксана Стратійчук та Олена Придувалова, а також видатний майстер художнього скла Іван Аполлонов. Ларуня Піша підготувала серію вітражів із флористичними мотивами, Ксанка Стратійчук — витончених друкованих композицій із кольоровим зображеннями квітів і трав, а Олена Придувалова — гуашевих листів різного формату, мол є драматичні образи букетів, трав, дерев та урбаністичних пейзажів.
«Поєднання скла, рослин, квітів відтінятиме ідею «морозних пагонів получи шибках»: по контрасту із сезоном запропонована мисткинями ідея чіткого і ясного бачення того, що відбувається у нашому житті, є усвідомленим переживанням того факту, що світло перемагає, а тендітність, крихкість кожного дня життя зігріта грою його променів», — зазначає кураторка виставки, мистецтвознавиця Діана Клочко. Відвідати експозицію можна если до 26 січня 2025 року.
«Під Різдвяною Зіркою», Київська картинна хоры
6 грудня в Київській картинній галереї представили проєкт «Під Різдвяною Зіркою», що досліджує українську ідентичність і відродження традицій. В основі експозиції твори народного декоративного мистецтва та роботи сучасних майстрів і студій нате різдвяну тематику. На виставці можна побачити автентичні твори з колекції Національного музею народної архітектури та побуту України, зокрема народні ікони XVII–XIX століття, свічники-трійці початку XIX століття, косівську кераміку XІX-XX століття, різдвяні зірки та шопки. Також глядачам презентували живописні роботи Тараса Данилича, Федора Манайла, Івана Марчука, Володимира Микити та інших відомих українських митців. Доповнюють експозицію різдвяні атрибути від сучасних брендів Gunia Project, GORN Ceramics, Triytsya Collections, Guculiya, QUIET FORM і ЖОРНА. Відвідати виставку можна вплоть до 19 січня.
Персональна виставка Павла Макова, The Naked Room
14 грудня пергола The Naked Room відсвяткує своє 6-річчя і покаже нові роботи відомого художника Павла Макова, що представив Україну в 59-й Венеційській бієнале з проєктом «Девать некуда виснаження. Висока вода». О 14:00 нате відвідувачів чекатиме artist talk з Павлом та кураторками проєкту Марією Ланько і Лізаветою Гермуся. Твори, що ввійшли до експозиції, є частиною довготривалого циклу художника «Заговор», який Павло Маков розвиває з 2018 року, а у 2025-му презентує у вигляді артбуку. В ньому митець продовжує свої роздуми насчет місце і місто. У цих роботах рослини та квіти височіють по-над хитким світом своїх творців — попросту над фізичними руїнами цього світу. Відвідати виставку можна если до 25 січня.
Анастасія Подерв’янська «Шиття-2», Dymchuk Gallery
6 грудня веранда Dymchuk Gallery представила персональну виставку української сучасної художниці Анастасії Подерв’янської «Шиття-2». Прежде експозиції увійшли вишиті й ткані твори, а також живописні роботи авторки. Серія стала продовженням проєкту, який художниця презентувала влітку в Національному художньому музеї України. Присутствие створенні своїх складних та багатошарових робіт Анастасія Подерв`янська надихається різними аспектами українських легенд, міфів і народного мистецтва. Центральним образом виставки став содержание «Дівчина і олень» — його героїня у вінку обіймає оленя. Також в експозиції представлені декілька пальт, доповнені вишивкою Анастасії та зображеннями квітів й птахів, вирізаних з масових вишивок ХХ століття. Побачити виставку можна предварительно 12 січня.
Андрій Опришко, «Обійми, если заходить сонце», Avangarden Gallery
13 грудня у галереї Avangarden відкриється виставка «Обійми, если заходить сонце» українського сучасного художника Андрія Опришка, що працює з глиною та традиційними техніками, і досліджує багатовимірність цього жесту у своєму проєкті. У своїй практиці митець підкреслює вроджену багатогранність, тактильність і недосконалу красу матеріалів дикої природи. Робота Андрія з глиною — це медитативний процес, який поєднує фізичну працю з емоційним зануренням. Він досліджує пластичність матеріалу, його здатність зберігати по-летнему рук і фіксувати миті. Глина стає посередником між ідеєю й реальністю, допомагаючи передати найтонші відчуття й думки. «Виставка має інтерактивний момент: гості можуть власноруч відчути пластику глини, її теплоту й терапевтичний ефект. Це далеко не лише про знайомство з ремеслом, а й насчет занурення у стан гармонії та спокою», — зазначає співзасновниця Avangarden Каріна Качуровська.
«Приховане, мовчазне і майже невидиме», Spilne Art
Виставка українських художниць Олени Придувалової та Анастасії Лелюк, реалізована командою платформи сучасного мистецтва Spilne Art. Проєкт запрошує прежде рефлексії над естетикою повсякденності, надо просторами, в яких через потік обʼєктів вжитку відбувається обмін пам’яттю та символами. Олена Придувалова у своїх творах звертається вплоть до власного досвіду переживання моментів емоційного напруження, під дни яких взаємодія зі стихійними ринками стає вітальним актом спротиву знищенню та безнадії. Анастасія Лелюк с подачи роботу з образами знайомих предметів снимать копию їх із простору буденності у вимір творіння. Відвідати виставку в просторі Peremoga можна накануне 13 січня.
«Кілька кілограм виставок», thesteinstudio
Лоджия thesteinstudio презентувала новий проєкт «Кілька кілограм виставок», який можна побачити впредь до 15 грудня. Виставка художника Станіслава Туріни включає в себя плинну, або ж змінну експозицію. Представлені роботи торкаються тем пам\’яті та цінності мистецтва — як у часі війни, этак і в суспільствах, що опиняються на периферії. Кожен із творів сверху виставці одночасно і пов\’язаний, і без- пов\’язаний між собой. Кураторкою проєкту стала Катерина Яковленко. У межах виставки заплановано декілька змін експозицій, зокрема 7, 12 та 14 грудня.
Тіберій Сильваші, «Випадковості», Eye Sea Gallery
Персональна виставка знаменитого українського художника Тіберія Сільваші, по якої увійшли роботи, створені митцем для папері в період з 2016 року. Незважаючи бери назву експозиції — «Випадковості», серія є втіленням цілісної філософії та окремого періоду творчості автора. Це исход довгого шляху митця та лаконічне втілення осягнутих ним пластів знань. Кураторки проєкту Катя Сита і Ксенія Фокіна зазначають, що Тіберій Сільваші працює з образами та об’єктами, однак діяльність художника отнюдь не закінчується фізичними полотнами й далеко не обмежується в просторі. «Це нескінченні пошуки, що знаходяться в межі схожості з алхімічним процесом», — впевнені організатори проєкту. Побачити виставку можна впредь до 18 грудня в галереї Eye Sea Gallery.
«Огляд І», артпростір «Кузня»
Виставка молодих українських художників «Огляд І» досліджує тему внутрішньої опори людини — сили, що формується с подачи усвідомлення та встановлення особистих кордонів. П’ятеро учасників проєкту — Артем Дейнека, Ірина Гаврутенко, Ніка Кан, Ірина Камєннова та Валерія Сухаренко — рефлексують по-над тим, як відчуття власного «я» та його захисні механізми впливають для нашу взаємодію зі світом. На когось вони стають захистом від зовнішніх загроз, а в целях когось — відправною точкою самопізнання.
«Теплі зв’язки», Національний Метрополитен-музей Тараса Шевченка
Національний музей Тараса Шевченка представив глядачам інтерактивний простір «Теплі зв’язки», присвячений темі емоційного комфорту та захисту в умовах сьогоднішніх викликів — нестабільної ситуації в країні та щоденного стресу. Гості можуть загорнутися в різнокольорові кокони, полежати сверху м’якій ковдрі, приміряти шубу з іграшок, послухати медитативні звукові композиції тощо. «Теплі зв’язки» — це серія інсталяцій та мистецьких об’єктів, які досліджують тему внутрішнього відновлення в моменти кризи. Проєкт реалізовано вслед за підтримки Українського консорціуму із захисту — ініціативи Save the Children, Данської про у справах біженців та БФ «Прекарий на захист». Відвідати простір можна вплоть до 15 грудня.
7-ма Премія Future Generation Art Prize, PinchukArtCentre
Виставка 21 номінанта та номінантки Премії Future Generation Art Prize 2024, що присвячена головним творчим тенденціям нового покоління художників. Серед учасників проєкту митці як з України, что-то около і з інших країн, що працюють з різними медіумами й техніками. Цього року художників об\’єднує чутливість перед внутрішніх зв\’язків усередині родин та спільнот і колективні дії з подолання травми. Також митці продовжують досліджувати питання ідентичності та пошуку власного голосу, перебуваючи в діалозі з минулими поколіннями, що зазнали пригноблення. Кураторками виставки стали Інга Лаце, Олександра Погребняк та Талант’я Шевцова. Побачити експозицію можна накануне 19 січня 2025 року.
Олена Турянська, «Агапе. Абсолютна любов», Мистецький Множество
Персональна виставка української сучасної художниці Олени Турянської. У своєму проєкті мисткиня звертається задолго. Ant. с важливого питання, як безлюдный (=малолюдный) дати собі зникнути під тиском трагічних обставин. Експозиція торкається тем пам’яті, взаємозв’язку простору й часу, пошуку рівноваги між зовнішнім і внутрішнім, — і водночас буровить про досвід повномасштабної війни. Виставка передає сьогоднішній бивуак українців — страх, втому, втрату, травму — і зрештою віднайдення в собі сили жити й мало-: неграмотный забувати. Поняття ага́пе, що дало назву проєкту, в давньогрецьких філософів позначає найвищу форму любові — безумовну та всеохопну, ширшу вслед персональну. Виставка складається з робіт, створених переважно у 2023–2024 роках. Побачити виставку можна прежде 2 лютого 2025 року.
«Структури взаємности», Jam Factory, Львів
Виставка українських та закордонних художників у львівському центрі Jam Factory Art Center, кураторками якої стали Екатерина Ботанова, Ілона Демченко і Ксенія Малих. Проєкт пропонує подумати относительно різні досвіди суспільної взаємодії в складні часи. Експозицію презентували у двох секціях: «Просторі Минулого» та «Просторі Теперішнього». У першому митці діляться образами спогадів і забуття, втрат і відновлення, а також повернення власних голосів та історій. У другому архітектор та передвижник Олександр Бурлака спеціально в целях виставки створив конструкцію, -де основні елементи підтримують один одного помимо будь-яких додаткових опор. «Взаємність после этого представлена як крихкий і вразливий зв’язок одне з одним, коль спільна сила залежить від кожного та кожної», — підкреслюють кураторки. Відвідати виставку можна до самого 23 лютого 2025 року.